Idétræning

Har dine elever brug for en lille, kort øvelse, der kan bryde dagen lidt op eller starte dagen på en god måde? Så er her 20 sjove øvelser, som kan gøre både dig og dine elever mere kreativ i hverdagen. Eleverne kan også give dem til sine forældre, søskende eller venner.

 

De kræver ikke andet end en blyant og et stykke papir og tager fem minutter at lave.
Eleven skal læse øvelsen op for sig selv indtil han/hun forstår den (eller få f.eks. en forælder til det) og har derefter fem minutter til at skrive eller tegne ideer ned på et stykke papir.

Sådan gør du:

  1. Læs hele opgaven højt
  2. Løs nu opgaven – du skal kun bruge en blyant og et stykke papir.
  3. Brug højst 5 minutter
  4. Når du er færdig, kan du gå videre med den næste opgave eller vente til en anden dag. Det bestemmer du selv.
  5. Når du har lavet flere af opgaverne, vil du opleve, at de bliver nemmere at løse, og så er du faktisk blevet lidt mere kreativ.
  6. Hvis du vil, kan du vise dine opgaver til andre.


Find øvelserne ved at trykke på billedet herunder:

 


God fornøjelse!

 

 

Når du og dine elever har været igennem alle øvelserne er der 180 mere herunder, du kan kaste dig over:

 

Hent materialet her

 

Find de 200 øvelser her og se vores kreativitetstræningsspil her.

 

Idétræning er udviklet til at træne fundamentale evner i at tænke kreativt, i at bryde med dominerende tankemønstre og i at udvikle nye unikke idéer. Ved at udføre øvelserne i Idétræning bliver eleverne bedre til

  • at producere mange idéer
  • at bruge fantasien
  • at konstruere mentale visualiseringer
  • at formidle idéer til andre
  • at forstå og arbejde kreativt med problemer
  • at identificere kreative idéer
  • at videreudvikle idéer

 

Samtidig lærer eleverne at kombinere eksisterende viden på nye måder og de udvikler deres kreative selvforståelse.

 

Øvelserne bygger på et forskningsmæssigt grundlag og på en lang række kreativitetsforskeres arbejde gennem de sidste 50 år.

 

Kreativitetstræningen består af en række øvelser, der kan bruges som en integreret del af undervisningen. Eksempelvis som aktiviteter, der bryder undervisningen op, som morgentræning, i temauger, som kulturskabende elementer i klassen eller på helt andre måder. Herudover kan en del af øvelserne let kombineres med skolens fag, således at læreren kan inddrage øvelserne som opstart eller som en del af faglige undervisningsforløb. Øvelserne kan åbnes enkeltvis eller som en serie af sæt, hvor øvelserne er samlet i tilfældig rækkefølge.